banner
TEXT

"BAROK - PIĘKNO - KARKONOSZE" [968 odsłon]

malarstwo

Tadeusz Suski

Wernisaż   7.11.2005

Wystawa otwarta od 7.11.2005do  30.12.2005

Tadeusz Suski.

Urodzony w 1948 r. w Jaworze; farmaceuta; studia na Wydziale Farmaceutycznym we Wrocławiu w latach 1966-1971.
W roku 1964 pobierał lekcje rysunku i malarstwa u Antoniego Brade w jego jaworskiej pracowni. Od wielu lat kolekcjonuje obrazy swojego mistrza i nauczyciela. Od 1978 r. z namiętnościa i pasją zajmuje się malarstwem. Tworzy cykle obrazów inspirowane naturą, pejzażem, architekturą, w których ujawnia się fascynacja polskim koloryzmem, poszukiwanie kolorów, linii, form, światła. Związany jest ze środowiskiem twórczym Kamiennej Góry. Tworzy w technikach: olej, akryl, rysunek, tempera, akwarele.
Uczestniczy w plenerach malarskich, przeglądach plastyki, konkursach i wystawach. Jego prace znajdują się w zbiorach muzeum w Kamiennej Górze, w muzeum w Jaworze oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą (Dania, Kanada, Francja, Niemcy). 27 grudnia 2004 r. jako pierwszy farmaceuta w Polsce i pierwszy mieszkaniec Kamiennej Góry otworzył galerię autorską “Galeria Rynek 5”. 

WYSTAWY INDYWIDUALNE:
- 1989 Zakładowy Dom Kultury “LEN”, Kamienna Góra
- 1990, 1996, 1997 Muzeum Tkactwa   Dolnośląskiego, Kamienna Góra
- 1998 Miejski Dom Kultury, Zgorzelec
- 2002 Dom Kultury Boguszów Gorce
- 2002, 2003 Biblioteka Gromadzka, Krzeszów
- 2002, 2003, 2004, 2005 Kawiarnia i Galeria “Lotos”, Kamienna Góra
- 2005 Bogatyński Ośrodek Kultury, Bogatynia

WYSTAWY ZBIOROWE:
- Kawiarnia i Galeria “Lotos”, Kamienna Góra
- Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego, Kamienna Góra
- Plastyka Artystów Euroregionu Nysa, Jawor
- Vierzone, Francja
- Środowiskowe Wystawy Twórczości Farmaceutów, Wrocław
- Dzierżoniowski Ośrodek Kultury, Dzierżoniów
- 1980-2005 “Prezentacje”-Przegląd Prac Plastyków Amatorów, Dom Kultury w   Kamiennej Górze
- Ogólnopolski Turniej Malarski “O Złotą Lampkę Górniczą” Górniczy Dom   Kultury, Wałbrzych
IV nagroda - III Dolnośląski Przegląd Plastyki Nieprofesjonalnej 2004

     Tadeusz  Suski, tak  jak  impresjoniści  nie   uznaje  żadnych   korekt w  pracowni,  jego  obrazy od  początku  do  końca  powstają w  terenie. Maluje  szybko, a  właściwie  szkicuje  obraz - z  rozmachem  szerokim pędzlem. Po  dwóch, trzech  godzinach  praca  jest  gotowa,  jako że  wzorując się  na  impresjonistach,  nie odtwarza  mozolnie tego, co  widzi, tylko zapisuje ulotne wrażenia.
- Bo już po chwili - tłumaczy - pod wpływem zmieniającego się światła te odczucia będą zupełnie inne.
O świetle  Pan  Tadeusz  może  mówić długo  i wnikliwie, bo światło to dla  niego rzecz  najważniejsza  i  przyznaje,  że ... Bardzo tajemnicza i niezrozumiała zarazem...
Maria Kuncaitis
Sudety nr 5/38/maj 2004

     Malarstwo Tadeusza Suskiego jest dowodem na  to, że twórczość  jest jednym z przejawów instynktu życia. W  obrazach   zawiera  emocje,  zachwyt  nad  światłem, kompozycją i kolorem oraz, co symptomatyczne, pobudza wyobraźnię. W  Kawiarni  i  Galerii  “Lotos”  w  Kamiennej  Górze prezentuje swe prace  od  kilku  lat. Ta   ciągłość   wystawiennicza   pozwala  na  bieżąco śledzić  formę  artystyczną  malarza,  jego  wrażliwość i  zainteresowania, które  oscylują  wokół  pejzażu karkonoskiego. Jak  mówi, swoje  tematy, jak  portret, martwa natura i  pejzaż, wywołuje  malarsko z  przestrzeni. Obrazy powstają w wyniku     licznych procesów o charakterze analitycznym  lub syntetycznym, procesów wyboru, gromadzenia, oceny, sugerowania, porównywania i scalania cech.   Bożena M. Ziemiańska

Nieustanne zauroczenie. Odkąd pan Tadeusz zaczął malować, przeżywa okresy fascynacji różnymi artystami i nurtami. Dziwi się, gdy zadaje komuś z malarzy pytanie: “Kogo teraz przeżywasz?”, A ten ktoś zbywa go wzruszeniem ramion. Najmocniej jak dotąd “przechorował” Rembrandta, przez ten jego “żar światła” w obrazie. Z tej choroby powstał cykl improwizacji na temat Rembrandta, m.in. Autoportretów mistrza i takich obrazów jak “Wchodząca do wody“, z którego najbardziej jest dumny. Zauroczenie Michałem Willmannem, którego freski i obrazy można podziwiać w krzeszowskiej bazylice, skłoniło Suskiego do portretowania sakralnej architektury Krzeszowa.

Moje prace zachowują charakter szkicu i studium. Jest w nich niedopowiedzenie, niedopełnienie i właśnie ono pozostawia tworzącemu i odbiorcy pole do wyobraźni: z tej pobieżnej maniery rodzi się efekt ogólny wystarczający, aby widz przypomniał sobie oryginał. Pozostawiam ciekawemu oku i żywej inteligencji dopełnienie tego, co jest zaledwie szkicem.
Tadeusz Suski



zaloguj

stałe formy pracy galeria promocje kalendarium iprez festiwale konkursy foto archiwum kontakt Teatr Maska scena profesjonalna ODk usługi ODK galeria hall strona główna