banner
TEXT

„Pod pozorem codzienności” [186 odsłon]

Wystawa malarstwa

Edward Szutter

Wernisaż   10.03.2016r, godz. 17:00

Wystawa otwarta od 10.03.2016do  29.04.2016

Edward Szutter - urodzony w 1957 w Bolesławcu Śląskim. Członek ZPAP. Brał udział w 75 ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach malarstwa. Miał 32 wystawy indywidualne. Zajmuje się również monumentalnym malarstwem ściennym i projektowaniem witraży. Piętnastokrotnie nagradzany na ogólnopolskich wystawach malarstwa.

„...Edward Szutter z wnikliwością cichego obserwatora wgryza się i drąży materię starych  przedmiotów, jakichś skorodowanych blach, spróchniałych belek, pogniecionych puszek i zmiętych papierów. To wszystko, co człowiek i jego cywilizacja uznaje za zbyteczne i niepotrzebne, pod pędzlem Edwarda Szuttera odradza się, przeistacza w nową jakość. Zużyte sprzęty, z których zdjęto uciążliwy obowiązek doczesnej użyteczności nabierają metafizycznego znaczenia i biorą udział w jakimś ponadczasowym spektaklu. Przedmioty zamieniają się w rekwizyty; oplata je aura głębokiego spokoju, jakiejś uroczystej ceremonii trwania poza czasem, a nad wszystkim unosi się nieokreślony, poetycki nastrój metaforycznego uogólnienia....
Wielką zaletą tego malarstwa jest rzetelność warsztatowa oraz to, co nazywa się stylistyką, pismem malarskim i niepowtarzalnym sposobem kreacji, o wyjątkowym indywidualnym pięknie. Przy całej rzeczowości i obiektywizmie autora, jego obrazy zawierają nutę liryczną, która jest tym subtelniejsza, że niewspiera ją żadna ludzka fabuła.Dyskretna emocja zawarta jest w samym motywie i w doborze środków malarskich: podziale płaszczyzny, rozłożeniu świateł i cieni, walorów i stłumionych jakości barwnych. Malarstwo nie nosi piętna zimnej, hiperrealistycznej sztywności i wylizania. Tkanka obrazu jest bardzo urozmaicona: przecierki, laserunki, zgrubienia faktury w zależności od fragmenty powierzchni są traktowane inaczej, zależnie od wymagań ekspresji, sugerują wrażenia dotykowe i smakowe: i ciepło i chłód, twardość i miękkość, chropowatość muru i śliską gładkość emalii. Jeśli istnieje tutaj rygor konstrukcyjny i jakaś geometryczność szkieletu, to malarz nigdy nie ujawnia tego w sposób ostentacyjny i zabieg jest rezultatem intuicyjnego poczucia ładu niż spekulacji...
Wcześniej pojawiały się w jego twórczości tematy związane z malarstwem figuratywnym, szczególnie postacią kobiety, obrazy symboliczne oraz inspirowane literackimi archetypami. Pojawiają się także, choć nie często, pejzaże. Dziś najważniejszym wątkiem zostaje bez wątpienia martwa natura - owa pierwsza dama malarstwa, która u Edwarda Szuttera ma w sobie coś z klimatu zapomnianej teatralnej dekoracji, sennego marzenia i po trosze strychowego zakamarku..."
Michał Baca
- artysta malarz, krytyk sztuki





zaloguj

stałe formy pracy galeria promocje kalendarium iprez festiwale konkursy foto archiwum kontakt Teatr Maska scena profesjonalna ODk usługi ODK galeria hall strona główna