banner

"Wertykalna strona życia” (263  odsłon)

TEXT

Halina Truszczyńska - wystawa malarstwa

Halina Truszczyńska Autorka zaprasza na wystawę oraz do współtworzenia prezentowanej twórczości poprzez interaktywną wymianę refleksji.
Halina Truszczyńska - maluje od kiedy pamięta.

„(...) Odkąd rodzime okolice Sandomierza zamieniłam na Karkonosze, stały się one źródłem wielu inspiracji dla moich obrazów i fotografii, stworzyły także możliwości uczestniczenia w malarskim życiu artystycznym. Duży wpływ na dalszy kierunek drogi miało poznanie malarstwa i osoby Pawła Trybalskiego. Pod Jego okiem uczyłam się warsztatu i patrzenia na otoczenie. Obecnie coraz śmielej podejmuję tematy intelektualno-duchowe (...)."                     
Wystawa: 19.10-21.11.2015

OBLICZA (242  odsłon)

TEXT

Rafał Werszler - wystawa rzeźbiarskich form przestrzennych

Rafał Werszler Wystawa  towarzysząca FESTIWALOWI SZTUKI WŁÓKNA XLII Międzynarodowemu Sympozjum Sztuki Włókna - "Warsztat Twórczy - Kowary".

„Sztuka Rafała Werszlera ciągle zaskakuje. Rafał Werszler jest artystą wszechstronnym: grafikiem, malarzem, zajmuje się też fotografią, filmem, multimediami. Tkanina, którą zajmuje się od wielu lat, zawsze była bardzo wyrazista. Od dwóch lat artysta tworzy rzeźby - maski. Prace są kontynuacją tkaniny artystycznej, autor wyplata swoje dzieła, powiela je, rozprzestrzenia. Obiekty mają różne kształty i oblicza. Prace są niezwykle ekspresyjne, przypominają sztukę Afryki. Wielkość, kształt, charakter wypowiedzi artysty nie pozwalają ich nie zauważyć. Są groźne, nieprzyjazne, starają się przestrzegać odbiorcę. Maski Rafała Werszlera są agresywne, ale szczególne i nie można ich nie zobaczyć."  Gabriela Zawiła - Dyrektor Muzeum Karkonoskiego

JELENIA GÓRA I JELENIOGÓRZANIE 2015 (436  odsłon)

TEXT

Pokonkursowa wystawa fotografii

Dziewiętnasty Konkurs Fotograficzny Jelenia Góra i Jeleniogórzanie, którego organizatorem jest Jeleniogórskie Towarzystwo Fotograficzne. Celem konkursu jest utrwalanie obrazu miasta oraz jego mieszkańców na przełomie wieków z myślą o przyszłych pokoleniach, popularyzacja twórczości fotograficznej w społeczeństwie jeleniogórskim, oraz propagowanie ziemi jeleniogórskiej w całym kraju ze szczególnym uwzględnieniem piękna walorów miasta Jeleniej Góry.

"POMIĘDZY" (267  odsłon)

TEXT

Wystawa malarstwa Marcina Harlendera

Marcina Harlendera W dniu 25 maja 2015 w Galerii Promocje Osiedlowego Domu Kultury w Jeleniej Górze odbyło się otwarcie wystawy POMIĘDZY, której autorem jest Marcin Harlender.
    Marcin Harlender /ur. 1959/, malarz, performer, twórca instalacji, happeningów, teoretyk sztuki, jeden z najbardziej radykalnych i konsekwentnych polskich artystów współczesnych. Studiował na PWSSP we Wrocławiu, dyplom uzyskał w pracowni profesora Konrada Jarodzkiego w 1996. Na przełomie lat 80. i 90. autor i uczestnik wielu działań oraz wystąpień i wystaw indywidualnych - w tym kilkunastu w Galerii Entropia. Tworzył również wraz z innymi artystami skupionymi wokół Lecha Twardowskiego. Brał udział w akcjach i działaniach artystycznych w przestrzeni miejskiej Wrocławia. W końcu lat 90 zainicjował w swojej pracowni galerię O.B.O.K, miejsce spotkań i prezentacji sztuki aktualnej. Charakterystycznym znakiem artysty jest biała kreska, której nadał różnorodny byt w aspekcie kosmicznym jak i formalnym. Jest ona efektem wieloletniej, konsekwentnej pracy analitycznej i poszukiwania maksymalnie prostego i uniwersalnego symbolu. Pojawia się w wielu kontekstach, w różnorodnej skali stając się swoistym bytem, generatorem formy i idei.
      „Pomiędzy" - istota malarstwa ujawnia się w gruncie rzeczy zupełnie poza obrazem. Wyłania się gdzieś POMIĘDZY poszczególnymi realizacjami. POMIĘDZY autorem a dziełem. POMIĘDZY dziełem a odbiorcą. Wbrew pozorom malarstwo to sztuka przestrzenna. Generuje myśli, odczucia, wrażenia, skojarzenia, które pojawiają się właśnie POMIĘDZY... Marcin Harlender, 18.04.2015, Wrocław

„Borowice 2014” (257  odsłon)

TEXT

Poplenerowa wystawa fotografii






Borowice 2014 - doroczna poplenerowa wystawa fotografii Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego. W wystawie weźmie udzial     wiele środowisk fotograficznych w Polsce.
    
Prace fotograficzne z pleneru Borowice 2014 zaprezentują: Anna Klinkosz - Koszalin, Witold Król - Poznań, Janusz Mielczarek Częstochowa, Jolanta Gala - Częstochowa, Adam Zieliński - Łódź, Wojciech Milewski - Gdańsk, Aneta Konik - Nysa, Elżbieta Waszczuk Kołobrzeg, Teodor Gutaj - Jelenia Góra, Tadeusz Biłozor - Jelenia Góra.  

"Od naczynia do obiektu" (426  odsłon)

TEXT

Wystawa ceramiki artystycznej Dawida Żyndy i Weroniki Lucińskiej

Dawid Żynda, Weronika Lucińska

Dawid Żynda - urodził się w 1988 roku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku projektowanie ceramiki. Od 2013 roku pracuje jako asystent w Katedrze Ceramiki w pracowni profesora Przemysława Lasaka na wrocławskiej ASP. Organizuje i przeprowadza wypały w piecach opalanych drewnem. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Tworzy głównie w technice toczenia na kole garncarskim. Tworzy obiekty rzeźbiarskie, naczynia z pogranicza art designu i instalacje.

 Weronika Lucińska - w jej twórczości istotne miejsce zajmują żywioły.  Żywioł wody jest spośród nich najczęstszym źródłem inspiracji, jak również medium równorzędnym z samymi obiektami ceramicznymi. Różnych rodzajów płynów używa również jako medium w instalacji.

"Ale Plama" (342  odsłon)

TEXT

Wystawya uczestników Autorskiej Pracowni Malarstwa "Ale Plama"

Zagadnienie budowy obrazu, które opiera się na rysunku lub tak zwanej „plamie" jest  jednym z głównych problemów teorii  malarstwa. Pytanie, co w konstrukcji obrazu jest ważniejsze nie ma oczywiście sensu i pozostaje nie rozwiązane. Najbliższe prawdy wydaje się być oparcie  na sferze umysłu i emocji twórcy.  Artysta o skłonnościach racjonalnych i analitycznych wybierze rysunek jako podstawę przekazu między umysłem a obrazem. Plamy ów osobnik  nie zrozumie i będzie ona dla niego wyrazem chaosu. Inaczej malarską rzeczywistość odbierają artyści targani przez emocje. Dla nich rysunek jest wyrazem ograniczenia, swoistym więzieniem. Idealnym natomiast środkiem wyrazu dla artysty wrażliwego  jest właśnie plama.
Rysunek jest odzwierciedleniem stanu umysłu racjonalnego. Plama natomiast wydaje się być dowodem na istnienie duszy.
Plama ma charakter otwarty. Jest w niej ufność i nadzieja.
Plama jest wolnością od ograniczeń rysunku. W obrazie może być wszystkim. Początkiem i końcem. Nawet nieskończonością.   Niczego nie zamyka i niczego nie definiuje do końca.
Plama jest wyborem drogi emocji i energii.  Plama może wyobrażać skrajności, emocje.
Plama jest jin, rysunek jang.    
Wolność w malarstwie to PLAMA!
                                                                                                                 Joanna Mielech

"FOTOGRAFIKI" (256  odsłon)

TEXT

Wystawa fotografii Wojciecha Milewskiego i Marka Rawskiego.

Wojciech Milewski i Marek Rawski Marek Rawski, jeleniogórski lekarz chirurg,  zafascynowany fotografią,  związany z Jeleniogórskim Towarzystwem Fotograficznym, zaprasza na prezentację fotografii pejzażu.
Oglądając  przedstawione fotografie nie musimy pamiętać, że sztuka  w ogóle jest czymś w rodzaju pisma, które należy umieć czytać, by swobodnie poruszać się po świecie sztuki. Autor bowiem zabiera nas w świat fotografii grającej na zmysłach, lubianej, pięknej i przyjemnej, wręcz hedonistycznej.
Pastisz to czy malarstwo - sam nie wiem, jak nazwać świadome naśladowanie stylu malarskiego.
Fotografie Marka Rawskiego nie składają obietnicy sztuki wyrafinowanej, opartej na subtelnych dociekaniach umysłowych. Oglądając te fotografie można zdać się na własną wrażliwość i uczucia.
Autor tworzy obrazy, które jak w muzyce mają rytm, piano, forte, po prostu mają brzmienie. Te obrazy mają cienie, światła, plastykę, emanują barwą jakby celowo przejaskrawioną. Szczególnie żółcienie, beże, ugry, cynobry, brązy pozostają w pamięci  niczym tło wyniesione ponad wyobraźnię, przywłaszczone  i zabrane z wystawy.
Autor posiada umiejętność realistycznej obserwacji natury i uwypuklania nastroju, który determinuje odbiór dzieła, jest realistą, który odtwarza rzeczywistość prawdziwie, ale tylko w jej cechach istotnych, przedstawia wizję bardzo osobistą.
W fotografiach Marka Rawskiego znajdujemy coś, co jest niedocenianym darem: ciszę, która rodzi się ze spokoju i jest przeciwwagą do pędzącego świata, hałasu, dziczy. Oglądanie tej wysublimowanej fotografii zbliża nas do celów wznioślejszych i szlachetniejszych.
Związek pomiędzy fotografią i malarstwem istniał prawie zawsze, bo już po kilkudziesięciu latach od wynalezienia fotografii zaczęto szukać sposobów na fotograficzne wyrażenie piękna, ale autor występuje przeciwko konwencji fotograficznej i uwalnia fotografię z krępujących ją więzów, zupełnie tak, jakby fotografia stanęła pomiędzy naturą a jego własną wrażliwością.
Marek Rawski świadomie rezygnuje  z dostępnych  w klasycznej fotografii akcesoriów i  wykorzystuje technikę graficzną zwaną e-painting ( malowanie ) upodabniając swoje fotografie do obrazu malowanego pędzlem.
„ Wydaje się, że człowiek posiada głęboko zakorzenione sekretne pragnienia dotyczące wyglądu rzeczy. Nie wie dlaczego wolałby, żeby wyglądały inaczej, niż ma to miejsce w istocie. I chce czuć się szczęśliwy, gdy artysta stawia przed nim przedmioty, które są zgodne z jego pragnieniami.''
                                                                                                Ortega y Gasset

Myślę, że Marek Rawski spełnia te pragnienia.

                                                           
                                                                  Waldemar Grzelak  grudzień 2014 r.


zaloguj

stałe formy pracy galeria promocje kalendarium iprez festiwale konkursy foto archiwum kontakt Teatr Maska scena profesjonalna ODk usługi ODK galeria hall strona główna